TechSavo-hankkeen työpajassa perehdytään systemaattiseen konseptointiprosessiin ja määritetään uuden tuotteen tai tuotepäivityksen tekninen konsepti eli spesifikaatiot. Asiakasvaatimusten ja -lupausten pohjalta johdetaan tuoteominaisuushierarkia sekä määritetään ominaisuuksien ja merkitys asiakkaalle. Lopuksi asetetaan spesifikaatioiden tavoitearvot asiakashyödyn ja talouden simulaatiossa.

Teknisen konseptoinnin määrittelyssä hyödynnetään useita tuotekehityksestä tuttuja menetelmiä, joita täydennetään päätöksenteon tukityökaluilla. Menetelmien avulla tuoteongelmat ja -vaatimukset muunnetaan prosessin ensimmäisessä vaiheessa tuoteominaisuuksien hierarkiaksi. Hierarkkinen ominaisuuksien rakenne ohjaa seuraavien kehitysvaiheiden toteutusta, mutta myös tukee tuotekuvauksien laadintaa markkinoinnin näkökulmasta.

Työpajan päätarkoitus on tutustuttaa yrityksen tuotekehitystiimi systemaattiseen kehitysprosessiin ja konseptointimenetelmiin yrityksen omalla tuotekehitystapauksella. Työpajaan käytettävän ajan puitteissa ei tavoitella täydellistä uuden tuotteen teknistä konseptia vaan sen ensimmäinen versio, joka toimii pohjana seuraavassa kehityssyklissä.

Työpaja on mahdollista aloittaa tuotekehityksen nykytilan selvityksellä. Selvityksessä käytetään kyselyä, joka keskittyy tuotekehityksen menestystekijöihin, kuten tuotestrategiaan ja tuotekehityksen organisoitumiseen. Kyselyn tulosten perusteella yritys pystyy kohdentamaan kehittämistoimet kaikkein vaikuttavimpiin kohteisiin.

Työpajassa käytettävä konseptointimenetelmä on kehitetty yhdessä alueen yritysten kanssa EU-osarahoittamissa hankkeissa (CusTech, BisTech ja Specsoft).

Työpajan tulos

Työpaja auttaa yritystä määrittämään asiakaslähtöisiä ja kannattavia tuotteita systemaattisesti.

Kohderyhmä

Työpaja sopii yrityksen tuotekehitystiimille, jonka osallistujat ovat yrityksen eri toiminnoista.

Toteutustapa

On-site ja verkkototeutuksen yhdistelmä. Sovitaan tarkemmin yrityskohtaisesti

Aikataulu

Sovitaan yrityskohtaisesti. Kokonaiskesto per osallistuja n. 1-3 htp.

Hinta

Maksuton

Kouluttaja, lisätietoja

Kai Kärkkäinen, Savonia-amk

044 785 6297,

kai.karkkainen@savonia.fi

Työpajan osiot

Osio 0: Tuotekehityksen nykytilan selvitys (optio)

  • Webropol-kysely perustuu tuotekehityksen menestystekijöihin (tehdään ennakkoon)
  • Tulosten analysointi
  • Läpikäynti yrityksen tuotekehitystiimin kanssa

Osio I: Tuoteominaisuuksien määrittely

  • Tuotekehityksen teoriaa, painopisteenä tuotekehityksen alkupää
  • Palveluliiketoiminta ja sen huomioiminen tuotekehityksessä
  • Kehitystarpeen kokonaiskuvan hahmottelua tukevien menetelmien esittely
  • Vaatimukset, ideat ja ongelmat -pitkän listan tuottaminen
  • Syiden ja seurausten määrittely
  • Tuoteominaisuushierarkian määrittely – fundamentit ominaisuudet, tuoteominaisuudet, suunnitteluvaatimukset
  • Tuoteominaisuushierarkian viimeistely

Osio II: Tuoteominaisuuksien tärkeyden ja merkityksen määrittely

  • Menetelmien esittely: Analyyttinen hierarkiaprosessi (AHP), Kano-malli sekä QFD
  • Tuoteominaisuuksien tärkeyden määrittely
    • AHP-kysely
    • Muut määritystavat: myynnillisyys sekä parannustarve kilpailijavertailu perusteella
  • Tuoteominaisuuksien merkitys asiakkaalle -määrittely
    • Kano-kyselyn toteutus ja tulosten analysointi

Osio III: Suunnitteluvaatimusten tärkeyden määrittely

  • QFD suhdelukujen määrittely ja suunnitteluvaatimusten tärkeyksien laskenta
  • Suunnitteluvaatimusten valinta tekniseen tuotekonseptiin

Osio IV: Spesifikaatioiden määrittely ja arvojen optimointi

  • Spesifikaatioiden määrittely: yksiköt, arvot (min-max) asettaminen, maksimikustannukset
  • Myynnin taustatiedot: saavutettava lisämyynti, myyntihinnan asetanta, nykyiset valmistuskustannukset, nykyinen myynti
  • Spesifikaation tavoitearvojen asettaminen
  • Spesifikaatioiden tavoitearvojen optimointi
  • Skenaariot eri tavoitearvoilla